Wednesday, April 24, 2024
Reviews

XCOM 2 Collection Review – “We (don’t) come in peace”

Το όνομα Sid Meier είναι γνωστό σε κάθε φίλο των strategy games για πάνω από 30 χρόνια τώρα. Ο Meier είναι ο δημιουργός της πολύ επιτυχημένης σειράς παιχνιδιών Civilization, που πρώτο-κυκλοφόρησε το 1991 και μετράει πάνω από 10 διαφορετικές κυκλοφορίες μέχρι στιγμής. Μαζί με τον Bill Stealy, θα ιδρύσουν την εταιρεία MicroProse η οποία θα εξειδικευθεί σε strategy και simulation games. Το 1994 η MicroProse θα κυκλοφορήσει το UFO: Enemy Unknown που θα αφήσει ιστορία ως ένα από τα καλύτερα sci fi παιχνίδια στρατηγικής για τα PC, την Amiga και το PlayStation. Η εξαγορά της εταιρείας από τη Spectrum Holobyte θα οδηγήσει το Meier και την ομάδα του να αποχωρήσουν από τη MicroProse και να ιδρύσουν την Firaxis Games για να συνεχίσουν την ανάπτυξη παιχνιδιών στρατηγικής.

Το 2012, η Firaxis θα κυκλοφορήσει ένα remake για το UFO: Enemy Unknown με τον τίτλο XCOM: Enemy Unknown που θα αποτελέσει το επίσημο reboot της σειράς. Στο XCOM: Enemy Unknown ο παίκτης χειρίζεται μια, παραστρατιωτική ομάδα, την XCOM (Extraterrestrial Combat Unit), η οποία ιδρύθηκε από το Συμβούλιο τον Εθνών για να πολεμήσει ενάντια σε μια εξωγήινη εισβολή. Το παιχνίδι θα λάβει διθυραμβικές κριτικές για το βάθος του, την δυσκολία του αλλά και την στρατηγική του.

Μερικά χρόνια αργότερα, το 2016, θα κυκλοφορήσει η συνέχεια του παιχνιδιού με τίτλο XCOM2 για PC, PlayStation 4 και XBOX One. Το XCOM2 θα λάβει πολύ καλές κριτικές καθώς κράτησε τα επιτυχημένα χαρακτηριστικά του πρώτου μέρους και εισήγαγε νέα, όπως το σταδιακό σχεδιασμό κάθε level αλλά και τη δυνατότητα modding. Τον επόμενο χρόνο κυκλοφορεί το DLC με τίτλο XCOM2: War of the Chosen προσθέτοντας ακόμα 45 ώρες, περίπου, παιχνιδιού στις 50 του βασικού.

Πλέον, οι χρήστες του Nintendo Switch μπορούν να απολαύσουν το XCOM2 στην κονσόλα τους καθώς η 2K Games το κυκλοφόρησε μαζί με το War of the Chosen αλλά και ακόμα 4, μικρότερα DLC του, στις 29 Μαΐου 2020 με τίτλο XCOM2 Collection σε ψηφιακή και φυσική μορφή. Το Port έχει αναπτυχθεί από την Virtuos, το studio που μας έχει δώσει πολύ επιτυχημένες κυκλοφορίες στην υβριδική κονσόλα της Nintendo, όπως τα ports των Dark Souls Remastered και Starlink: Battle for Atlas.  Η ψηφιακή έκδοση του παιχνιδιού, βάσει της οποίας γράφεται αυτό το review, απαιτεί 30GB αποθηκευτικού χώρου ενώ η φυσική ακολουθεί, δυστυχώς, την πρακτική της 2K Games να μη χρησιμοποιεί μεγάλα cartridges καθώς απαιτεί 24GB extra download.

To XCOM2 συνεχίζει στη λογική του tactical turn based παιχνιδιού στρατηγικής που είδαμε στο πρώτο μέρος της σειράς αλλά δίνει περισσότερη έμφαση στην αφήγηση με τη χρήση πολλών cinematic πριν και μετά τις αποστολές. Η σκοτεινή του, sci fi, ατμόσφαιρα θα θυμίσει σε πολλούς τις ταινίες Oblivion και Elysium που, σύμφωνα με τους δημιουργούς του, αποτέλεσαν έμπνευση για την αισθητική  του παιχνιδιού.

ΥΠΟΘΕΣΗ

Το δεύτερο μέρος της σειράς διαδραματίζεται 20 χρόνια μετά τα γεγονότα του XCOM: Enemy Unknown. O οργανισμός XCOM απέτυχε να εμποδίσει την εξωγήινη εισβολή ενώ τα κράτη του Συμβουλίου των Εθνών που τον ίδρυσαν παραδόθηκαν στους εισβολείς. Η Γη, πλέον, κυβερνάται από την Κυβέρνηση Advent η οποία, χρησιμοποιώντας προπαγανδιστικές μεθόδους, προσπαθεί να πείσει την κοινή γνώμη για τις καλές προθέσεις των εξωγήινων εισβολέων και να καλύψει το μιλιταριστικό της χαρακτήρα. Μερικά, επίλεκτα, μέλη της οργάνωσης XCOM αρνούνται να υποταχθούν στις προσταγές της Advent και δημιουργούν ομάδες αντίστασης υπό τον Central Officer Bradford και χρησιμοποιούν ως βάση τους το σκάφος Avenger. Εσείς αναλαμβάνετε το ρόλο του Commander, παλαιού αρχηγού της XCOM, τον οποίο σώζει από την αιχμαλωσία μια ομάδα με διοικητή τον Bradford και τον μεταφέρουν στο Avenger.

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Το βασικό στοιχείο του XCOM2 είναι οι αποστολές, τις οποίες καλείται ο παίκτης να ολοκληρώσει χρησιμοποιώντας μια ομάδα από μέλη της οργάνωσης XCOM, με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Υπάρχουν διαφορετικές κλάσεις στρατιωτών όπως οι Rangers, με όπλα για μάχη σώμα με σώμα, οι ελεύθεροι σκοπευτές Sharpshooters, οι Specialists, που χρησιμοποιούν drones και οι Grenadiers, που ειδικεύονται στα εκρηκτικά. Στην πορεία του παιχνιδιού προστίθεται άλλη μια κλάση, ο Psi Operative με τηλεπαθητικές δυνατότητες.

Κάθε χαρακτήρας μπορεί να γίνει customized στα οπτικά χαρακτηριστικά του αλλά, μέχρι στιγμής, υπάρχει ένα bug στην έκδοση για το Switch που σε κάθε restart του παιχνιδιού οι customized χαρακτήρες γίνονται reset. Μέχρι να διορθωθεί αυτό με κάποιο patch από τη Virtuos καλό θα ήταν να μη χρησιμοποιηθεί η συγκεκριμένη δυνατότητα.

Στο χάρτη κάθε αποστολής υπάρχει η χρήση Fog of War, καθώς αυτός αποκαλύπτεται όσο η ομάδα σας μετακινείται ενώ , μετά τις πρώτες αποστολές, δε γνωρίζετε από πριν την τοποθεσία των εχθρών. Κάθε παίκτης έχει διαθέσιμες δυο ενέργειες σε κάθε γύρο, τις οποίες αναλώνει ανάλογα τις επιλογές που κάνετε. Για παράδειγμα, μπορεί ένας Ranger να μετακινηθεί μερικά τετράγωνα στον χάρτη και να πυροβολήσει μετά ή να καλύψει μεγαλύτερη απόσταση, καταναλώνοντας όμως και τις δύο, διαθέσιμες, ενέργειες του. Όταν ολοκληρωθούν οι ενέργειες της ομάδας σας, ξεκινά ο γύρος των εχθρικών δυνάμεων.

Όπως προαναφέρθηκε, στο XCOM2 γίνεται έντονη χρήση cinematics με την engine γραφικών του παιχνιδιού. Ανάμεσα στις αποστολές, εξελίσσεται η ιστορία του παιχνιδιού ενώ στο τέλος επιστρέφετε στη βάση σας, στο σκάφος Avenger για να αναπτύξετε νέα όπλα, να ανεβάσετε level τους χαρακτήρες σας ενώ μπορείτε να ταξιδέψετε με το Avenger σε διαφορετικές τοποθεσίες  της Γης για να αντιμετωπίσετε τις δυνάμεις της Advent. Η επιλογή σε ποια τοποθεσία θα ταξιδέψετε καθώς και σε ποιες τεχνολογίες θα επενδύσετε πρώτα, εντείνουν το στρατηγικό χαρακτήρα του παιχνιδιού καθώς, κάθε επιλογή μετράει είτε θετικά είτε αρνητικά στην έκβαση της επόμενης μάχης. Το στοιχείο της στρατηγικής είναι έντονο σε κάθε αποστολή καθώς θα κληθείτε να διαμορφώσετε την ομάδα σας με τέτοιο τρόπο ώστε να έχετε το πλεονέκτημα βάσει των δυνατοτήτων και των skills που διαθέτουν, ενώ, πολλές φορές θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μια ανάπτυξη νέας τεχνολογίας πίσω στη βάση σας για να έχετε τα κατάλληλα όπλα ώστε να προχωρήσετε.

Ο χειρισμός είναι, σχετικά, απλός και εκμεταλλεύεται όλο το εύρος των πλήκτρων του Switch τόσο σε handheld όσο και docked mode. Επιλέγετε το μέλος της ομάδας σας που θέλετε και τον μετακινείτε στον χάρτη επιλέγοντας την τοποθεσία του ή χρησιμοποιείτε κάποιο από τα διαθέσιμα skills του, όπως τη χρήση εκρηκτικών σε μια πόρτα. Αυτό που θα ήταν πολύ χρήσιμο για να γίνει πιο γρήγορος και άμεσος ο χειρισμός θα ήταν η υποστήριξη του touchscreen του Switch, κάτι που δυστυχώς λείπει. Σε handheld mode, θα ήταν πολύ πιο εύκολο να κλικάρετε στην οθόνη για να μετακινηθεί ο παίκτης από το να τον επιλέξετε και να τον τοποθετήσετε με τα sticks, ειδικά σε σημεία που ο χάρτης δεν έχει ακόμα ανοίξει ή η τοποθέτηση της κάμερας δεν είναι ιδανική.

ΓΡΑΦΙΚΑ

Όλα τα παραπάνω λαμβάνουν χώρα σε ένα πολύ όμορφο και ποικίλο περιβάλλον. Υπάρχουν αποστολές μέσα σε πόλεις, στην ύπαιθρο, ακόμα και σε οροφές κτιρίων. Δυστυχώς, το οπτικό αποτέλεσμα παρουσιάζει αρκετά θέματα, κάτι που είχε παρατηρηθεί και στην πρώτη κυκλοφορία του παιχνιδιού σε άλλα συστήματα το 2016. Η μηχανή γραφικών του είναι η Unreal που τρέχει σε 720p ανάλυση με στόχο τα 30fps. Στην πράξη, όμως, τα frame drops είναι πάρα πολύ συχνά και το περισσότερο διάστημα το παιχνίδι τρέχει με πολύ λιγότερα frames, ειδικά σε στιγμές που εναλλάσσεται από κανονική δράση σε cinematic και αντίστροφα.

Η Virtuos έχει κάνει ό,τι μπορεί για να βελτιώσει την απόδοση στο Switch αλλά το παιχνίδι διατηρεί τα θέματα των frame drops και της χαμηλής ανάλυσης των textures, ειδικά σε docked mode. Σε handheld mode, τα frame drops παραμένουν ενώ τα γραφικά αποκτούν μια θολή αίσθηση. Το θετικό είναι ότι τα παραπάνω δεν επηρεάζουν ιδιαίτερα τη ροή του παιχνιδιού καθώς το XCOM2 είναι turn based και δεν απαιτεί γρήγορη απόκριση από τον χρήστη.

Τα loading times ανάμεσα στις αποστολές δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλα ενώ η αφήγηση, που συμβαίνει παράλληλα, βοηθά στο να μη γίνονται ενοχλητικά. Στα θετικά στοιχεία των γραφικών είναι τα μοντέλα των παικτών που είναι αρκετά λεπτομερή και με όμορφα textures.

Συνολικά, ο οπτικός τομέας του XCOM2 είναι το αδύναμο σημείο της έκδοσης του Switch, αλλά μπορούμε να ελπίζουμε ότι θα διορθωθεί στο μέλλον. Το παιχνίδι είχε αντίστοιχα προβλήματα και στις κυκλοφορίες του για PS4 και Xbox ONE αλλά στην πορεία διορθώθηκε με διάφορα patch.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Συνοψίζοντας, το XCOM2 αποτελεί, διαχρονικά, ένα από τα καλύτερα tactical strategy games της γενιάς του. Τα προβλήματα απόδοσης στην έκδοση για το Switch υπάρχουν και είναι ορατά αλλά κάτω από αυτό, το παιχνίδι παραμένει εθιστικό και βαθύ από άποψη στρατηγικής και υπόθεσης. Μαζί με τα DLC του μπορεί να προσφέρει πάνω από 100 ώρες παιχνιδιού ενώ οι αποστολές μπορούν να παιχτούν ξανά και ξανά προσφέροντας μια διαφορετική εμπειρία κάθε φορά. Η επιλογή να απολαύσει κανείς τον κόσμο του παιχνιδιού σε handheld, όπου αυτός επιθυμεί αυξάνει, σίγουρα, και τη διαχρονικότητα του τίτλου.

Πρόκειται για άλλο ένα, νέο, franchise στην οικογένεια συστημάτων της Nintendo που έχει την ευκαιρία να καθιερωθεί ως ένα από τα αγαπημένα για το Switch αρκεί να γίνουν σύντομα βελτιώσεις και να διορθωθούν τα προβλήματα του. Η προσπάθεια της Virtuos να μεταφέρει ένα παιχνίδι τέτοιου εύρους στο Switch είναι, σίγουρα, αξιέπαινη αλλά υπάρχουν ακόμα πράγματα που πρέπει να γίνουν για να φτάσει η εμπειρία του XCOM2 στο επίπεδο που πρέπει να είναι.

Θετικά Αρνητικά

+ Μεγάλη διάρκεια.
+ Πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία.
+ Διαχρονικότητα .
+ Έντονο στρατηγικό στοιχείο.

– Η φυσική έκδοση, με τα download codes.
– Έλλειψη υποστήριξης touch controls.
– Απόδοση

Tested on: Nintendo Switch

Developer: Firaxis Games

Publisher: 2K Games

Distributor: CD Media S.A.

Available for: Nintendo Switch

Release date: 29-05-2020

Ευχαριστούμε τη CD Media που μας παρείχε τον κωδικό του παιχνιδιού.

Φώτης "Tholin" Μπέτσος

Η ενασχόληση μου με τα videogames ξεκίνησε το 1990 με το αριστουργηματικό adventure LOOM της Lucasarts. Στην πορεια ανακάλυψα τις κονσόλες της Nintendo και ξεκίνησα απο το SNES στο οποίο λάτρεψα τα JRPGs. Η αγάπη για τη Nintendo συνεχίστηκε με όλες τις επόμενες κονσόλες της και φτάνει μέχρι και σήμερα με το Switch. Όταν δεν παίζω RPGs, ερευνώ την ιστορία της Nintendo και των ανθρώπων και IPs που τη διαμόρφωσαν...

Αφήστε ένα σχόλιο!