Sunday, December 22, 2024
ΆρθραΝέα

Οι κονσόλες της ζωής μας: Game Boy Family – Β’ Μέρος

Σε ολόκληρη την περίοδο που οι διαφορετικές γενιές των Game Boy κατακτούσαν όλο και περισσότερους φανατικούς οπαδούς, κυκλοφόρησαν πολλά και ιδιαίτερα περιφερειακά, τόσο επίσημα όσο και «ανεπίσημα». Είναι, δε, τόσα πολλά και διαφορετικά που αξίζει να τους αφιερώσουμε ένα ξεχωριστό άρθρο από το να τα αναφέρουμε στο Α’ μέρος του αφιερώματος μας στα Game Boy, το οποίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

Παράλληλα, στη διάρκεια ζωής της οικογένειας του Game Boy, υπήρξαν και πολλά «περίεργα» cartridges με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που έκαναν τα παιχνίδια που περιείχαν να ξεχωρίζουν. Παρακάτω, ακολουθεί μια μικρή περιγραφή για κάποια από αυτά τα περιφερειακά και μια μικρή αναφορά στα ιδιαίτερα cartridges και παιχνίδια των Game Boy.

Game Boy στην TV

Το 1994, ενώ η Nintendo μεσουρανούσε τόσο στην αγορά των φορητών παιχνιδομηχανών με το Game Boy, αλλά και σε αυτή των οικιακών με το Super Nintendo Entertainment System, κυκλοφορεί στην αγορά το «πάντρεμα» των δύο με το Super Game Boy.

To περιφερειακό αυτό είχε το σχήμα ενός απλού cartridge για το SNES, σε PAL ή NTSC έκδοση, αλλά στο πάνω μέρος του διέθετε ένα slot για cartridge του Game Boy. Με αυτό μπορούσαν οι παίκτες να απολαύσουν τα παιχνίδια του Game Boy στις οθόνες των τηλεοράσεων τους μέσω του SNES. Μάλιστα, για να πετύχουν σωστή απεικόνιση της ταχύτητας των παιχνιδιών του Game Boy, χώρεσαν ολόκληρο τον επεξεργαστή του μέσα στο cartridge, χρησιμοποιώντας το SNES μόνο για το χειρισμό του παιχνιδιού.

Στην πορεία, πολλά παιχνίδια του Game Boy απεικόνιζαν και ένα ανάλογο πλαίσιο στην οθόνη της τηλεόρασης όταν παίζονταν μέσω του Super Game Boy, για να καλύπτεται το κενό λόγω της διαφοράς στην ανάλυση τηλεόρασης-οθόνης Game Boy.

Κυκλοφόρησαν και άλλες εκδόσεις ανάλογων περιφερειακών και για άλλες κονσόλες, όπως το, αποκλειστικό στην Ιαπωνία, SuperGame Boy 2, με υποστήριξη του Link Cable για σύνδεση δύο παικτών, το Transfer Pak για το N64 που επέτρεπε στους χρήστες να παίξουν Pokémon παιχνίδια του Game Boy στο Nintendo 64, αλλά και το Game Boy Player που κυκλοφόρησε το 2003 για το GameCube και υποστήριζε όλα τα παιχνίδια των Game Boy μέχρι και το Advance.

Κάμερες, εκτυπωτές και σόναρ

Δύο από τα πιο διαδεδομένα περιφερειακά που κυκλοφόρησαν για το πρώτο μοντέλο του Game Boy βγήκαν στην αγορά το 1998 και πρόκειται για τα Game Boy Camera και Game Boy Printer.

Το Game Boy Camera ή Pocket Camera, όπως κυκλοφόρησε αρχικά στην Ιαπωνία, ήταν μια ασπρόμαυρη φωτογραφική μηχανή που «κούμπωνε» στο cartridge slot του Game Boy και χρησιμοποιούσε την LCD οθόνη του.  H ανάλυση των φωτογραφιών ήταν 128×128 pixels που σήμαινε ότι η κάμερα του Game Boy Camera ήταν 0,02 megapixel.  Την κάμερα ακολουθούσε και software που επέτρεπε ένα, βασικό, editing των φωτογραφιών καθώς και μερικά minigames που την χρησιμοποιούσαν, όλα αποθηκευμένα στο cartridge που κούμπωνε στο Game Boy.

To συγκεκριμένο περιφερειακό μπορεί να θεωρείται ξεπερασμένο σήμερα αλλά για την εποχή του ήταν πολύ πρωτοποριακό. Το 1998 συμπεριλήφθηκε στο Guinness Book of Records ως η μικρότερη ψηφιακή φωτογραφική, για εκείνη την εποχή, φυσικά.

Μαζί με την φωτογραφική, η Nintendo κυκλοφόρησε και το Game Boy Printer ή Pocket Printer, όπως πρωτοκυκλοφόρησε στην χώρα του ανατέλλοντος ηλίου. Ο ασπρόμαυρος, θερμικός αυτός εκτυπωτής τσέπης μπορούσε να τυπώσει εικόνες και φωτογραφίες σε ένα ρολό χαρτιού πλάτους 3,8 cm, ενώ για να λειτουργήσει χρειαζόταν 6 μπαταρίες ΑΑ.  Η σύνδεση του με το Game Boy γινόταν με καλώδιο και το συγκεκριμένο περιφερειακό, όπως και η Game Boy Camera, ήταν συμβατό με όλα τα μοντέλα Game Boy, εκτός του Micro.

Το βασικό μοντέλο του εκτυπωτή ήταν στα ίδια χρώματα με το Game Boy ενώ, στην Ιαπωνία, κυκλοφόρησε και μια ειδική Pokémon έκδοση του στο κλασικό κίτρινο χρώμα και με το βασικό κουμπί στα χρώματα μιας Poké Ball. Τα ρολά εκτύπωσης που δεχόταν ο συγκεκριμένος εκτυπωτής είναι παρόμοια με αυτά των σημερινών ταμειακών μηχανών και υπάρχουν πολλοί τέτοιοι εκτυπωτές που χρησιμοποιούνται από χομπίστες μέχρι και σήμερα.

Συνεχίζοντας τη λογική της ανάπτυξης πρωτοποριακών και καινοτόμων περιφερειακών, η Nintendo θα κυκλοφορήσει το 1998 ένα ακόμη περίεργο αξεσουάρ για το Game Boy. Θα το ονομάσει Pocket Sonar και η χρήση του γίνεται μέσα σε νερό. Συνδέοντας όλα τα εξαρτήματα του Pocket Sonar στο Game Boy και ρίχνοντας ένα καλώδιο στο νερό, ο χρήστης μπορούσε να δει το σχηματισμό του βυθού αλλά και να εντοπίσει ψάρια, όπως ακριβώς γίνεται και σήμερα με τα ειδικά fish finders που χρησιμοποιούν επαγγελματίες και ερασιτέχνες αλιείς. Φυσικά, το συγκεκριμένο περιφερειακό συνόδευε και ένα παιχνίδι ψαρέματος αποθηκευμένο στο εξάρτημα που κούμπωνε στο cartridge slot του Game Boy, ενώ κυκλοφόρησε αποκλειστικά στην Ιαπωνία.

Nintendo e-Reader

Η μετάβαση της γενιάς των Game Boy στα 32bit με την κυκλοφορία του Game Boy Advance, έδωσε νέα ώθηση στην Nintendo στο να αναπτύξει καινούργιες και πρωτότυπες τεχνολογίες, για να υποστηρίξει το νέο της σύστημα. Σε αυτό το πλαίσιο, κυκλοφορεί το 2001 το Nintendo e-Reader για το Game Boy Advance.

Το e-Reader κούμπωνε σαν cartridge στην αντίστοιχη υποδοχή του Advance και ήταν πρακτικά μια συσκευή ανάγνωσης κωδικών LED, ενώ υποστήριζε τα Game Boy Advance, Advance SP και Micro. Οι κωδικοί αυτοί κυκλοφορούσαν από τη Nintendo, τυπωμένοι σε κάρτες που συνόδευαν παιχνίδια ή πωλούνταν ξεχωριστά σε booster packs. Οι χρήστες μπορούσαν να σαρώσουν τις κάρτες με τους κωδικούς στο e-Reader για να ξεκλειδώσουν mini games, add-ons για παιχνίδια, καθώς και εντελώς νέες πίστες μέσα στα παιχνίδια τους. Αν αυτό ακούγεται γνώριμο, είναι γιατί η τεχνολογία του e-Reader και των καρτών αυτών θα εξελιχθεί τα επόμενα χρόνια από τη Nintendo και θα δημιουργήσει τη σειρά των amiibo.

Κάποια από τα παιχνίδια που μπορούσαν οι καταναλωτές να αποκτήσουν μέσω κωδικών e-Reader ήταν κλασικά παιχνίδια του NES, όπως το Balloon Fight. Αυτό όμως που είχε ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον, ήταν τα έξτρα χαρακτηριστικά που προσέφεραν οι κωδικοί σε πολύ επιτυχημένο παιχνίδια. Για παράδειγμα, για το Super Mario Advance 3, υπήρχαν κάρτες που έδιναν Power-Ups μέσα στο παιχνίδι αλλά και κάρτες που ξεκλείδωναν νέες πίστες. Μάλιστα, στην Ιαπωνία είχαν κυκλοφορήσει συνολικά 40 νέες πίστες για το συγκεκριμένο παιχνίδι, αποκλειστικά μέσω e-Reader καρτών.

Μια ακόμα σειρά παιχνιδιών που υποστήριζε τη συγκεκριμένη τεχνολογία ήταν και τα Pokémon με τις εκδόσεις Ruby και Sapphire. Σε αυτά υπήρχαν κάρτες που ξεκλείδωναν νέα Pokémon, νέες αποστολές, ενώ υπήρχε και μια πολύ σπάνια κάρτα, το λεγόμενο EONTicket που κυκλοφόρησε το 2003 και ξεκλείδωνε για τον κάτοχο της μίας έκδοσης του παιχνιδιού το μοναδικό legendary Pokémon που ήταν αποκλειστικό για την άλλη έκδοση. Με άλλα λόγια, μέσω της κάρτας ΕΟΝTicket, ένας παίκτης της Pokémon Ruby μπορούσε να μονομαχήσει και να πιάσει το Pokémon Latios που ήταν αποκλειστικό της έκδοσης Pokemon Sapphire.

Οι κάρτες e-Reader δεν είχαν ιδιαίτερα μεγάλη επιτυχία όταν κυκλοφορούσαν, ειδικά εκτός Ιαπωνίας. Παρόλα αυτά, η ιδιαιτερότητα τους και τα χαρακτηριστικά που προσέθεταν στα παιχνίδια τις κατέστησαν περιζήτητες ανάμεσα στους συλλέκτες ρετρό παιχνιδιών και η περιορισμένη κυκλοφορία κάποιων από αυτές έχουν οδηγήσει τις τιμές τους στη δευτερεύουσα αγορά, σαν το eBay, σε μεγάλα ύψη.

Το Game Boy… media player!

To 2005, η Nintendo θα κυκλοφορήσει στην Ιαπωνία το Play-Yan, ένα media player για το Game Boy Advance SP με υποστήριξη αρχείων ήχου αλλά και βίντεο.

Πρακτικά, πρόκειται για ένα cartridge, μέσα στο οποίο μπορούσε να μπει μια κάρτα SD που θα περιείχε τα αποθηκευμένα αρχεία MP3 ή MPEG4 του χρήστη. Τα συγκεκριμένα αρχεία μπορούσαν να αναπαραχθούν στην οθόνη του Game Boy Advance SP, ενώ το Play-Yan προσέφερε και 12 αποθηκευμένα mini games.

Το αρχικό πλάνο, που ωστόσο δεν πραγματοποιήθηκε, ήταν να κυκλοφορήσει την ίδια χρονιά και στην Αμερική, ενώ στην Ευρώπη το Play-Yan κυκλοφόρησε κανονικά. Αποτέλεσε το τελευταίο επίσημο περιφερειακό για την οικογένεια του Game Boy. Καθώς όμως υποστήριζε τα Game Boy Micro και Nintendo DS, το Play-Yan έμεινε στην αγορά για δύο χρόνια.

Η καινοτομία, όπως προαναφέρθηκε, αποτέλεσε αναπόσπαστο χαρακτηριστικό σε όλη την πορεία των Game Boy και δεν περιορίστηκε μόνο στα περιφερειακά που τα συνόδευαν. Πολλά πρωτότυπα cartridges κυκλοφόρησαν για διάφορα παιχνίδια της οικογένειας των φορητών αυτών κονσολών. Παρακάτω, ακολουθεί, συνοπτικά, μια παρουσίαση μερικών από τα σημαντικότερα.

Τα μαύρα cartridges

Όπως αναφέρθηκε στο Α’ Μερος του αφιερώματος μας στα Game Boy, όταν κυκλοφόρησε το Game Boy Color ήταν απόλυτα συμβατό με όλα τα παιχνίδια που είχαν κυκλοφορήσει για το πρώτο, μονόχρωμο μέλος της οικογένειας. Μάλιστα, για να διαφοροποιηθούν, τα παιχνίδια του Color κυκλοφορούσαν σε διάφανα cartridges σε αντίθεση με τα γκρι του προκατόχου τους.

Υπήρχαν όμως και κάποια παιχνίδια που κυκλοφόρησαν στο Game Boy Color, αλλά μπορούσαν να παιχτούν και στο original Game Boy. Αυτά ξεχώριζαν από το χαρακτηριστικό μαύρο χρώμα του cartridge που δήλωνε την backward compatibility του παιχνιδιού. Προφανώς, τα παιχνίδια που κυκλοφόρησαν με αυτόν τον τρόπο, εμφανίζονταν ασπρόμαυρα στο πρώτο Game Boy, αλλά έγχρωμα όταν κάποιος έβαζε το ίδιο cartridge στο Color. Κάποια από τα πιο γνωστά black cartridge παιχνίδια είναι τα Wario Land II, Super Breakout, R-Type DX, Prince of Persia, κ.α

Cartridge με κίνηση και δόνηση

Μια τεχνολογία που η Nintendo χρησιμοποίησε σε παιχνίδια σχεδόν κάθε γενιάς του Game Boy, ήταν και οι ανιχνευτές κίνησης για το χειρισμό τους. Ένα από τα πρώτα παιχνίδια στα οποία χρησιμοποιήθηκε ήταν το Kirby’s Tilt n Tumble για το Game Boy Color, στο οποίο ο χρήστης μετακινούσε την κονσόλα για να χειριστεί τον Kirby και να τον οδηγήσει στο στόχο κάθε πίστας. Ένα ακόμα παράδειγμα χρήσης αισθητήρα κλίσης είναι το Yoshi’s Universal Gravitation, στο οποίο, μετακινώντας το Game Boy, μπορούσε κανείς να περιστρέψει και την ίδια την πίστα του παιχνιδιού, αποκαλύπτοντας κρυφά bonus αλλά και εχθρούς.

Φυσικά, η Nintendo δεν περιορίστηκε μόνο στην κίνηση αλλά και την ανταπόκριση των παιχνιδιών της. Στο Pokemon Pinball για τα Game Boy και Color, εφαρμόζεται τεχνολογία δόνησης απευθείας στο cartridge, ενώ στο WarioWare: Twisted, η συγκεκριμένη τεχνολογία συνδυάζεται με γυροσκόπιο, δίνοντας μια εντελώς νέα αίσθηση στα minigames του Wario. Στις περιπτώσεις αυτές απαιτούνταν η χρήση έξτρα ΑΑΑ μπαταρίας στο cartridge, για να υποστηριχθούν τα επιπλέον χαρακτηριστικά.

Με τη δύναμη του ήλιου

Ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα της επιθυμίας της Nintendo να ακολουθήσει «τρελές» ιδέες πολλών game designers ήταν το παιχνίδι Boktai: The Sun Is in Your Hand για το Game Boy Advance. Ο Hideo Kojima της ΚΟΝΑΜΙ, το 2003 πήρε το ρίσκο να αναπτύξει το Boktai, παρά τη φήμη που είχε ήδη δημιουργήσει με τη σειρά παιχνιδιών Metal Gear Solid.

To συγκεκριμένο παιχνίδι διέθετε αισθητήρα UV φωτός εγκατεστημένο στο cartridge του. Με αυτό ο παίκτης μπορούσε να «φορτίσει» τα όπλα του κεντρικού ήρωα του παιχνιδιού και να τα  χρησιμοποιήσει για να προχωρήσει μέσα στο παιχνίδι. Φυσικά, αυτή του η ιδιαιτερότητα έχει καταστήσει το Boktai: The Sun Is in Your Hand ένα από τα πιο περιζήτητα παιχνίδια για τους συλλέκτες ενώ ακολούθησαν και δύο συνέχειες του, το Boktai 2: Solar Boy Django ένα χρόνο αργότερα και το Boktai 3: Sabata’s Counterattack που κυκλοφόρησε το 2005, αποκλειστικά στην Ιαπωνία.

Οι παραπάνω καινοτομίες σε περιφερειακά και παιχνίδια δεν αποτέλεσαν, όλες, επιτυχημένες κυκλοφορίες, ούτε οδήγησαν σε μεγάλο αριθμό πωλήσεων. Πολλές από αυτές έμειναν στην ιστορία για τα προβλήματα τους όπως, η ευαισθησία του αισθητήρα UV του Boktai ή η διάρκεια των μπαταριών στα cartridge που χρησιμοποιήθηκαν.

Αυτό, όμως, δεν αποτέλεσε ποτέ, ούτε αποτελεί τροχοπέδη στη διαχρονική προσπάθεια της Nintendo να εξελίσσει τα προϊόντα της και να αναζητεί νέους και δημιουργικούς τρόπους παιχνιδιού και καινοτόμες χρήσεις της τεχνολογίας. Η Nintendo έχει βαθιά χαραγμένη αυτή την αντίληψη στο DNA της, ως αποτέλεσμα και της συνεισφοράς κορυφαίων δημιουργών στην ιστορία της, σαν τους Yokoi και Miyamoto. Για το λόγο αυτό, θα συνεχίσει μας εκπλήσσει, άλλες φορές θετικά και άλλες αρνητικά, όμως σε καμία περίπτωση δε θα μπορεί κανείς να της προσάψει ότι δεν προσπάθησε να σκεφτεί έξω από το κουτί ή ότι φοβήθηκε να ρισκάρει.

Οι Nintenders επιθυμούμε κι εσείς να συμμετέχετε στη συζήτηση για την οικογένεια του Game Boy και γενικότερα για την πλούσια ιστορία της Nintendo. Εγγραφείτε λοιπόν στο ολοκαίνουριο Nintendo Retro Club GR από το Nintenders.gr και μοιραστείτε εικόνες, ιστορίες, φωτογραφίες, βίντεο, εμπειρίες, σχόλια, αγγελίες, οδηγούς αγοράς, tips & tricks για console & game hunting και ό,τι άλλο εσείς επιθυμείτε σχετικά με παλαιότερες κονσόλες και παιχνίδια της Nintendo.

ΠΗΓΕΣ – ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ

VENTUREBEAT

NATIONAL MUSEUM OF AMERICAN HISTORY

COMPUTINGHISTORY.ORG.UK

SMITHSONIAN MUSEUM

Φώτης "Tholin" Μπέτσος

Η ενασχόληση μου με τα videogames ξεκίνησε το 1990 με το αριστουργηματικό adventure LOOM της Lucasarts. Στην πορεια ανακάλυψα τις κονσόλες της Nintendo και ξεκίνησα απο το SNES στο οποίο λάτρεψα τα JRPGs. Η αγάπη για τη Nintendo συνεχίστηκε με όλες τις επόμενες κονσόλες της και φτάνει μέχρι και σήμερα με το Switch. Όταν δεν παίζω RPGs, ερευνώ την ιστορία της Nintendo και των ανθρώπων και IPs που τη διαμόρφωσαν...

Αφήστε ένα σχόλιο!