Thursday, December 26, 2024
Reviews

Dandara: Trials of Fear – Nintendo Switch Review

Από την εκτόξευση του streaming και το Minecraft μέχρι τη μανία των battle royale και το φαινόμενο Pokémon Go, η δεκαετία του 2010 έφερε πολλές διαφορετικές τάσεις που άλλαξαν για πάντα τη βιομηχανία του gaming. Αν όμως έπρεπε να διαλέξω την αγαπημένη μου, τότε θα πήγαινα σίγουρα με την πρωτοφανή εμπορική επιτυχία που έχουν σημειώσει τα παιχνίδια από indie developers. Δηλαδή ανεξάρτητους δημιουργούς χωρίς μεγάλη χρηματική υποστήριξη από εκδότες.

Νέα Ιδέα

Σε μια περίοδο που τα μεγάλα studios λαμβάνουν συχνά κριτική για κακές πρακτικές και ανακύκλωση ιδεών, τα indie studios φέρνουν έναν φρέσκο αέρα δημιουργικότητας και αμφισβητούν τις κοινές συμβάσεις που έχουν πλέον εδραιωθεί. Ανάμεσα σε αυτά, το studio Long Hat House με το παιχνίδι Dandara είναι ένα λαμπρό παράδειγμα αυτής της καινοτομίας. Παίρνοντας μια ολοκαίνουρια ιδέα που προκαλεί το πιο θεμελιώδες κομμάτι ενός παιχνιδιού, την κίνηση στον χώρο, και εξερευνώντας την ενδελεχώς σε ένα ολοκληρωμένο δημιούργημα με αρχή, μέση, και τέλος.

Το Trials of Fear Edition αναπτύχθηκε από το βραζιλιάνικο studio Long Hat House και κυκλοφόρησε το 2018 σε PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, και κινητά. Ανήκει στην κατηγορία των MetroidVania παιχνιδιών που ακολουθούν τη δομή και τα χαρακτηριστικά του θρυλικού Castlevania: Symphony of the Night και της πολυαγαπημένης σειράς Metroid. Ο παίκτης καλείται να εξερευνήσει έναν διασυνδεδεμένο κόσμο, βρίσκοντας στο ταξίδι του εργαλεία, ικανότητες και συμμάχους που θα τον βοηθήσουν να ολοκληρώσει την αποστολή του.

The Salt

Το Dandara μας πηγαίνει σε έναν φανταστικό κόσμο με το αξιοσημείωτο όνομα «The Salt» (ναι, το αλάτι) όπου έχει επιτευχθεί ειρήνη μεταξύ δύο διαφορετικών κόσμων, της Δημιουργίας (Creation) και της Πρόθεσης (Intention). Φυσικά, για να ξεκινήσει η ιστορία πρέπει κάτι να πάει στραβά. Αυτήν τη φορά έχουμε έναν φιλόδοξο αρχηγό με το όνομα Eldar που σπάει την ισορροπία και χρησιμοποιεί τον στρατό του για να επιβάλει την κυριαρχία του. Ξαφνικά, από τα βάθη της Δημιουργίας ξυπνά η Βασίλισσα Dandara, η πρωταγωνίστρια που ελέγχει ο χαρακτήρας, με στόχο να σταματήσει την καταπίεση του κόσμου και να επαναφέρει την ισορροπία στο Salt.

Δυστυχώς, παίζοντας το παιχνίδι, δεν μαθαίνουμε πολλά περισσότερα για την ηρωίδα, τον κύριο ανταγωνιστή, ή τον περίεργο κόσμο με όνομα μπαχαρικού. Οι πληροφορίες για το παρελθόν του Salt και τα κύρια γεγονότα που έχουν συμβεί περιγράφονται αποσπασματικά με αινιγματικούς διαλόγους και ασαφείς χαρακτηρισμούς, χωρίς ουσιαστικά να μαθαίνουμε ποτέ τι ακριβώς έχει συμβεί. Οι δημιουργοί του παιχνιδιού που αρχικά ήταν μόλις δύο(!) μάλλον δεν είχαν πολλή εμπειρία στην αφήγηση, ή ίσως δεν ήθελαν να κουράσουν τον παίκτη με αχρείαστες πληροφορίες και πρόσωπα.

“Ψίχουλα”

Ενώ η επιλογή να υπάρχει μόνο μια υποτυπώδης πλοκή στο παιχνίδι συνήθως δεν με ενοχλεί, το Dandara στην επιφάνεια φαίνεται πως έχει μια ολοκληρωμένη ιστορία με συνοχή αλλά στην πραγματικότητα μας βάζει σε πειρασμό δίνοντας μας μόνο ψίχουλα.

Μια γοητευτική πτυχή του game είναι ότι για την ιστορία οι δημιουργοί πήραν έμπνευση από την βραζιλιάνικη ιστορία. Το όνομα της επώνυμης πρωταγωνίστριας είναι φόρος τιμής στην Dandara, ένα πραγματικό πρόσωπο που έζησε στη Βραζιλία τον 17ο αιώνα. Εκείνη την περίοδο η περιοχή άνηκε στην αυτοκρατορία της Πορτογαλίας και το εμπόριο μαύρων σκλάβων ήταν συνήθης πρακτική. Η Dandara ήταν Βραζιλιάνα Αφρικανικής καταγωγής και Βασίλισσα της περιοχής Quilombo dos Palmares, μιας βραζιλιάνικης κοινότητας από σκλάβους που είχαν δραπετεύσει.

Δεν γνωρίζουμε πολλά περισσότερα για αυτήν (παραδόξως, όπως και στο παιχνίδι), εκτός από τις ικανότητές της στην capoeira και την τραγική της αυτοκτονία όταν συνελήφθη από τις πορτογαλικές αρχές και αρνήθηκε να επιστρέψει στη ζωή του σκλάβου. Με αυτό το όνομα οι δημιουργοί δείχνουν ένα κομμάτι της κουλτούρας της χώρας τους με προσβάσιμο και καλόγουστο τρόπο. Εύχομαι να δω περισσότερους developers να εμπνέονται από την παράδοση και τη μυθολογία για να δημιουργήσουν ξεχωριστές εμπειρίες στο μέλλον.

To MetroidVania έχει αυξηθεί πολύ σε δημοτικότητα τα τελευταία χρόνια και έχει γίνει το genre της επιλογής πολλών indie developers. Τι είναι, λοιπόν, αυτό που κάνει το Dandara να ξεχωρίζει μέσα στη θάλασσα από παρόμοια παιχνίδια; Ευτυχώς για εμάς, η απάντηση στο ερώτημα είναι εύκολη και προκύπτει από την πρώτη στιγμή που ξεκινάμε το παιχνίδι. Τo Dandara ξεχωρίζει υιοθετώντας έναν αντισυμβατικό τρόπο κίνησης. Ο χαρακτήρας δεν μπορεί να περπατήσει, να τρέξει, ή να πηδήξει, αλλά μόνο να κινείται μεταξύ πλατφορμών με μια συγκεκριμένη λευκή επιφάνεια.

Τρόπος Χειρισμού

Ενώ η ηρωίδα βρίσκεται σε μια πλατφόρμα, ο παίκτης μπορεί να μετακινηθεί κουνώντας το analog stick στην κατεύθυνση της πλατφόρμας που επιθυμεί και πατώντας το αντίστοιχο κουμπί. Για να γίνει αυτή η μετακίνηση πρέπει η πλατφόρμα να βρίσκεται στον ορίζοντα της Dandara, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα η πρωταγωνίστρια να στέκεται πάνω στο ταβάνι ή στους τοίχους καθώς υπάρχει παντελής έλλειψη βαρύτητας.

Ο κόσμος, οι εχθροί, τα puzzles, η αισθητική, και τα powerups έχουν σχεδιαστεί με κύριο γνώμονα αυτό το χαρακτηριστικό. Αρχικά το παιχνίδι είχε σχεδιαστεί για να ελέγχεται με την οθόνη αφής ενός smartphone, αλλά οι δημιουργοί μετέφεραν τον έλεγχο της Dandara στο gamepad με τρομερή επιτυχία. Η μεγάλη ταχύτητα με την οποία κινείται η ηρωίδα σε συνδυασμό με ένα γενναιόδωρο aim assist κάνει τη διάσχιση του κόσμου απίστευτα γρήγορη και ευχάριστη.

Gameplay

Εκτός από αυτόν τον αλλόκοτο τρόπο κίνησης, η Dandara διαθέτει ένα τόξο για να μπορεί να αντιμετωπίζει τους αντιπάλους. Τη φαρέτρα της συμπληρώνει ένα σύνολο από powerups που αποκτά στη διάρκεια του ταξιδιού και προσδίδουν στο παιχνίδι στοιχεία RPG. Όσον αφορά το gameplay, το Dandara υιοθετεί την κύρια ιδέα της σειράς The Legend of Zelda. Χωρίζει τον κόσμο σε dungeons που αποτελούνται από mini-boss, ένα αντικείμενο που ξεκλειδώνει καινούρια μονοπάτια, και έναν boss στο τέλος.

Δυστυχώς, το παιχνίδι έχει ουσιαστικά περίπου 3 κανονικά dungeons (εξαίροντας τα προαιρετικά), οπότε πολλοί θα βρουν τις περίπου 5-6 ώρες gameplay ελάχιστες για παιχνίδι που κυκλοφόρησε το 2018. Τουλάχιστον, αναγνωρίζουμε ότι ο σχεδιασμός των λίγων αυτών dungeons έχει γίνει με μεράκι, αφού δεν υπάρχει καθόλου filler που κουράζει.

Γραφικά

Τα υπόλοιπα στοιχεία του Dandara είναι εξαιρετικά προσεγμένα και βελτιώνουν ακόμα περισσότερο την εμπειρία. Τα γραφικά αποτελούνται από πραγματικά αξιοθαύμαστο pixel art με εκφραστικό animation και προσαρμόζονται στην έλλειψη κατευθύνσεων. Κάθε περιοχή του Salt έχει τη δική του παλέτα χρωμάτων για να βοηθάει τον παίκτη να προσανατολίζεται. Μου άρεσε πολύ το γεγονός ότι κάθε δωμάτιο στο παιχνίδι είχε ένα συγκεκριμένο όνομα που συνήθως σχετιζόταν με τα χαρακτηριστικά του. Για παράδειγμα «Village of Artists» ή «Colossal Bridge». Τέτοια προσοχή στη λεπτομέρεια ξεχωρίζει τα καλά παιχνίδια από τα πολύ καλά παιχνίδια.

Ήχος

Όσον αφορά τη σχεδίαση του ήχου, η επιλογή της μουσικής επένδυσης ήταν μάλλον εύστοχη. Αντί να πνίγει τον παίκτη που ήδη δυσκολεύεται να βρει άκρη με την κίνηση μεταξύ πλατφορμών. Βρίσκεται στο παρασκήνιο μόνο για να κάνει την ατμόσφαιρα πιο επιβλητική. Εδώ δεν θα ακούσετε “πιασάρικα” τραγούδια που θα σας κολλήσουν για το υπόλοιπο της ημέρας. Κάτι τέτοιο βέβαια δεν θα ταίριαζε με το είδος του gameplay και τον ιδιόμορφο κόσμο που έφτιαξαν οι δημιουργοί.

Σύνοψη

Με βάση όλα τα παραπάνω, θεωρώ ότι το Dandara είναι σημαντική επιτυχία του studio Long Hat House. Από τη μια, καταφέρνει να δημιουργήσει έναν ξεχωριστό τρόπο κίνησης που γίνεται άμεσα εύληπτος και δίνει την αίσθηση οτι πέρασε από χρόνια μικροδιορθώσεων για να τελειοποιηθεί. Ταυτόχρονα, δίνεται η απαραίτητη προσοχή και σε όλα τα υπόλοιπα κομμάτια ώστε να μπορεί να ξεχωρίσει αυτή η έξυπνη ιδέα. Μπορεί να είναι σύντομο σε διάρκεια, αλλά αυτό δεν είναι καθοριστικός παράγοντας εφόσον το τελικό αποτέλεσμα είναι τόσο προσεγμένο.

Score: 8/10
8/10

+ Πρωτότυπος και ικανοποιοτικός τρόπος κίνησης
+ Πανέμορφο pixel art
+ Με μια νότα βραζιλιάνικης κουλτούρας

Πολύ σύντομο σε διάρκεια

  • Tested on: Nintendo Switch
  • Developer: Long Hat House
  • Publisher: Raw Fury
  • Available for: Android, iOS, Linux, macOS, Windows, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One
  • Age rating: 7
  • Features: Handheld mode, Tabletop mode, TV mode, Save Data Cloud
  • Release date : 06/02/2018

Ευχαριστούμε τον Raw Fury που μας παρείχε τον κωδικό του παιχνιδιού.

Review Credits Manos V.

WhiteFox

Όταν έπαιξα για πρώτη φορά NES, στο σπίτι του Θείου μου, είδα έναν ολόκληρο κόσμο να ανοίγεται μπροστά μου, περιττό να σας πω ότι εκείνο το καλοκαίρι το έβγαλα στο σπίτι του θείου..... Αυτή η καινούργια μορφή διασκέδασης έγινε τρόπος ζωής, τα κάλαντα δεν τελείωναν αν δεν έπιανα τον στόχο της κάθε χρονιάς τα χρόνια περνούσαν, ήμουν πλέον μεγάλος για κάλαντα, αλλά οι αγορές συνεχίζονταν με αποτέλεσμα να έχουν περάσει από τα χέρια μου SNES, PS1, 3DO, PS2, PS3, PS4, Wii, Switch, GB, PC, και σίγουρα κάτι θα ξεχνώ.....

Αφήστε ένα σχόλιο!