131 χρόνια ιστορίας της Nintendo σε βίντεο-αφιέρωμα του CNBC
Ένα πολύ ενδιαφέρον αφιέρωμα στην μακρόχρονη και άκρως ενδιαφέρουσα ιστορία της Nintendo δημοσίευσε το γνωστό αμερικάνικο κανάλι CNBC, με τίτλο: “Η άνοδος της Nintendo”.
Ο πρώτος καιρός
Το βίντεο ξεκινάει με μια ιστορική αναδρομή στην ίδρυση της εταιρίας στο Κυότο της Ιαπωνίας το 1889. Η Nintendo επί δεκαετίες δραστηριοποιήθηκε στην κατασκευή καρτών Hanafuda, ενός παραδοσιακού παιχνιδιού της χώρας του Ανατέλλοντος Ήλιου. Το 1949, γίνεται πρόεδρός της ο 21χρονος Hiroshi Yamauchi, μια θέση που θα κρατήσει για περισσότερο από 50 χρόνια. Ο Yamauchi οδήγησε τη Nintendo και σε άλλες δραστηριότητες, όπως η παρασκευή noodles, μια υπηρεσία ταξί και η κατασκευή μιας μικρής σκούπας-ρομπότ, μεταξύ άλλων.
Η είσοδος στα videogames
Το 1977 η εταιρία εισέρχεται για πρώτη φορά στο χώρο των videogames, λανσάροντας το Color-TV Game 6 και δύο χρόνια αργότερα, μπαίνει στην αγορά των arcades με μέτρια επιτυχία. Το 1981 η Nintendo προσλαμβάνει έναν νεαρό, άγνωστο σχεδιαστή, ο οποίος έμελλε να αλλάξει την ιστορία των videogames για πάντα. Το ονομά του, Shigeru Miyamoto. Ο πρώτος τίτλος που σχεδιάζει ο Miyamoto είναι το Donkey Kong. Εκεί είναι που κάνει την παρθενική του εμφάνιση και ο Mario, τότε γνωστός ως Jumpman.
To NES αλλάζει το παιχνίδι
Βρισκόμαστε πλέον στις αρχές της δεκαετίας του 1980, όπου η Atari μεσουρανεί σε κονσόλες και arcades στις ΗΠΑ. Η τεράστια παραγωγή παιχνιδιών, τα οποία είναι συνήθως πολύ κακής ποιότητας και η μετακίνηση του κοινού σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, οδηγούν στην πλήρη κατάρρευση της βιομηχανίας.
Στην άλλη πλευρά του Ειρηνικού ωστόσο, το 1983 η Nintendo κυκλοφορεί το Famicom και γνωρίζει μεγάλη επιτυχία στην Ιαπωνία. Αλλάζοντας το σχεδιασμό του, ονομάζοντάς το Nintendo Entertainment System και προωθώντας το σαν παιχνίδι πια, αποφασίζει να εισέλθει και στη διαλυμένη αγορά βιντεοπαιχνιδιών των ΗΠΑ. Η επιτυχία του είναι τρομακτική. Η Nintendo βασίζεται στην αξεπέραστη ποιότητα των παιχνιδιών της και ως το 1988 κατακτά το 80% της αγοράς. Το όνομα Nintendo χρησιμοποιείται πλέον αντί για τη λέξη videogames.
Ο πόλεμος των κονσολών
Το 1989, ο πρώτος σοβαρός αντίπαλος της εταιρίας κάνει την εμφάνιση του. Πρόκειται για τη SEGA, η οποία κυκλοφορεί το Sega Genesis, με την πασίγνωστη επιθετική διαφημιστική καμπάνια “Genesis does what Nintendon’t”. Ο πόλεμος των κονσολών έχει ξεκινήσει.
Πειραματιζόμενη με τις φορητές κονσόλες ήδη από το 1980 με το Game & Watch, το 1989 η Nintendo λανσάρει το θρυλικό Game Boy με τεράστια επιτυχία. Το 1990 κυκλοφορεί στην Αμερική το Super Nintendo Entertainment System και σημειώνει εξαιρετικές πωλήσεις. Λίγα χρόνια μετά, το 1995 βγαίνει στην αγορά ένα ιδιότυπο πείραμα της εταιρίας, το Virtual Boy. Πρόκειται για μια πρωτόγονη μορφή 3D και VR, και είναι η μεγαλύτερη εμπορική αποτυχία στην ιστορία της. Την επόμενη χρονιά κάνει την εμφάνισή του το Nintendo 64 που σηματοδοτεί την έναρξη της φθίνουσας πορείας της Nintendo. Η έλευση του Nintendo Gamecube το 2001 δεν βελτιώνει την κατάσταση και σημειώνει ακόμη μικρότερες πωλήσεις από τον προκάτοχό του, ενώ το Playstation 2 της Sony κυριαρχεί στην αγορά.
Η κυριαρχία του Wii
Αυτή ήταν ίσως η αφορμή για να ξεκινήσει η μεταστροφή στη νοοτροπία της εταιρίας που πλέον αποφασίζει να παρουσιάσει κάτι καινοτόμο. Παραμερίζοντας τα αστραφτερά γραφικά του ανταγωνισμού, η Nintendo αποφασίζει να επικεντρωθεί σε αυτό που ξέρει να κάνει καλύτερα. Τη διασκέδαση για όλους. Το σκεπτικό αυτό θα εμφυσήσει τόσο στο software όσο και στο hardware της. Το Nintendo DS κυκλοφορεί το 2004 και γίνεται η πιο εμπορική κονσόλα της Nintendo με 154 εκατομμύρια πωλήσεις. Το Wii που κυκλοφορεί το 2006, προκαλεί παγκόσμια τρέλα και πουλάει περισσότερα από 100 εκατομμύρια κομμάτια. Η Nintendo βρίσκεται και πάλι στην κορυφή.
Οι πειραματισμοί της εταιρίας για καινοτόμο hardware συνεχίζονται με το Wii U που βγαίνει το 2011 και σημειώνει κακές πωλήσεις και μεγάλη μείωση στη βάση χρηστών, σε σύγκριση με τον προκάτοχό του. Η εμπορική αποτυχία του ωστόσο, οδηγεί τη Nintendo να επιστρέψει στο σχεδιασμό και να λανσάρει το 2017 το Nintendo Switch. Μέσα σε μόλις 3 χρόνια, έχει πουλήσει περισσότερα από 50 εκατομμύρια, δίχως σημάδι επιβράδυνσης μέχρι στιγμής.
Πώς συνεχίζει η Nintendo στο μέλλον;
Το βίντεο συνεχίζει εκθειάζοντας την απαράμιλλη ποιότητα των παιχνιδιών της Nintendo και το πώς αυτή για δεκαετίες έχει κρατήσει το IP της αποκλειστικό στις κονσόλες της. Γίνεται επίσης αναφορά στην πρόσφατη χαλάρωση αυτής της στάσης της και στη μεταφορά κάποιων IP της σε κινητά, ενώ οι συμμετέχοντες αναρωτιούνται πώς θα κινηθεί η εταιρία σχετικά με το cloud gaming.
Αναγνωρίζουν ωστόσο, την εξαιρετική ικανότητα ελιγμών που έχει επιδείξει η εταιρία στη μακρόχρονη ιστορία της. H Nintendo βασίζεται απόλυτα στο αξιοζήλευτο και παντοδύναμο IP της. Τα τελευταία χρόνια δείχνει τη διάθεση να ανοιχτεί με συνεργασίες όπως το Super Nintendo World και η ταινία Super Mario, ώστε να το προβάλει σε ακόμη ευρύτερο κοινό. Σε συνδυασμό με τα τεράστιο αποθεματικό των 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων που διαθέτει, η Nintendo μπορεί να αντέξει πολλούς ακόμα πειραματισμούς και κραδασμούς, συνεχίζοντας να κάνει αυτό που έκανε πάντα. Να προσφέρει το μαγικό άγγιγμα αγάπης στα παιχνίδια της, συγκινήσεις και διασκέδαση σε όλους μας.
Μπορείτε κι εσείς να ανακαλύψετε την πλούσια ιστορία της Nintendo, αν εγγραφείτε στο ολοκαίνουριο Facebook Group, το Nintendo Retro Club GR από το Nintenders.gr.